Pomysł „budowania mostów” między odmiennymi koncepcjami, metodami i metodykami był podstawą badań prowadzonych przez dr Wojciecha Ulrycha na przełomie 2017 i 2018 roku. W związku z tym Autor podjął się badania wpływu praktyk performance management (PM) na realizację wymogów lean w środowisku usług (ang. lean service, LS). Pierwsza z tych koncepcji dotyczy przede wszystkim systemowego podejścia do osiągania i poprawy indywidualnej efektywności pracy. Natomiast lean w usługach prezentuje nowy sposób myślenia o samych usługach, który nawiązuje do wdrażanego na całym świecie podejścia lean manufacturing.
Wynikiem powiązania obydwu koncepcji było opracowanie globalnego modelu wpływu PM na LS. Model ten wskazuje, że istnieje zestaw praktyk PM, który ogranicza bariery wdrażania lean w usługach i jednocześnie wpływa na ograniczanie marnotrawstwa w badanych działach funkcjonujących w środowisku usług.
Ramy teoretyczno-badawcze odzwierciedlają paradygmat neopozytywistyczno-funkcjonalistyczno-systemowy zarządzania. Charakter przeprowadzonych badań wymagał zatem zastosowania metod ilościowych i opracowania teoretycznego modelu, który poddano empirycznej weryfikacji. Model teoretyczny był źródłem postawionych hipotez. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety, przy czym stwierdzenia w nim zawarte zostały opracowane na podstawie innych narzędzi, jak i wyników wywiadów eksperckich. Budowa modelu empirycznego wymagała opracowania konstruktów, weryfikacji ich wzajemnych korelacji i poddania tego modelu wielu testom dopasowania modelu strukturalnego.
Badania zostały przeprowadzone przy użyciu kwestionariusza ankietowego, metodą CAWI (ang. Computer Assisted Web Interviews), poprzez wysłanie respondentom do wypełnienia kwestionariusza internetowego, a także w mniejszej liczbie przypadków, za pomocą wywiadu bezpośredniego.
Dobór do próby badawczej był celowy. Kwestionariusz wypełnili wyłącznie kierownicy działów usługowych, w których wdrożono rozwiązania lean. Do badania wykorzystano 173 kwestionariusze przesłane z terenu całej Polski. Ze względu na liczebność próby, nie można mówić o jej reprezentatywności w rozumieniu statystycznym.
Rezultaty badań opublikowano w następujących publikacjach:

  • Wojciech Ulrych, Praktyki performance management w kontekście wymogów koncepcji lean w środowisku usług (978-8-3814-2215-4), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.
  • Wojciech Ulrych, Wpływ praktyk przeglądu efektywności pracy na wymogi ciągłego doskonalenia kaizen w działach usługowych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty” (1734-087X), 2019, nr 2 (52), s. 121-133.