Przedmiotem refleksji teoretycznej i badań empirycznych realizowanych w latach 2016-2018 przez dr Patrycję Mizerę-Pęczek były procesy rekrutacji i selekcji artystów z uwzględnieniem aspektów twórczości organizacyjnej. O ile w literaturze z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi opisywane są praktyki, dotyczące pozyskiwania pracowników do organizacji działających w sferze biznesu i publicznej, to brakuje prac poświęconych założeniom i metodom rekrutacji i selekcji artystów do organizacji artystycznych (zwłaszcza zajmujących się sztukami widowiskowymi): teatralnych, filmowych, tanecznych itp. Ponieważ procesy rekrutacji i selekcji artystów są osadzone w specyficznym kontekście organizacji, zajmujących się działalnością twórczą, ulotną, przez niektórych uważaną za mistyczną, założono, że uczestniczy w nich zarówno twórczość artystyczna, jak i twórczość organizacyjna. Stąd problemem badawczym zdefiniowanym w projekcie był brak rozpoznania istoty procesu rekrutacji i selekcji artystów (jako pierwszego etapu procesu tworzenia dzieła artystycznego), który z założenia powinien być procesem twórczym w sensie twórczości artystycznej, i być może procesem twórczym w sensie twórczości organizacyjnej.

Na potrzeby analizy autorka przyjęła czteroaspektowy punkt widzenia na twórczość organizacyjną, w którym:

  1. w ujęciu personologicznym- „twórcami” są realizatorzy procesów rekrutacji i selekcji;
  2. w ujęciu procesowym- „procesy twórcze” dotyczą przygotowywania i realizacji rekrutacji i selekcji, i obejmują wszelkie interakcje pomiędzy założonym celem procesu a ostatecznym jego rezultatem. Interakcje te odnoszą się do pomysłów i inspiracji realizacji procesów, dotychczasowych doświadczeń, sprawdzonych scenariuszy działań, znanych wzorców zachowań;
  3. w ujęciu atrybutowym- „dziełem”/wytworem jest całokształt realizowanych procesów rekrutacji i selekcji (m.in. funkcje, jakie te procesy pełnią w organizacjach; stosowane metody i techniki rekrutacji oraz selekcji);
  4.  w ujęciu warunków tworzenia- „czynniki” to warunki, w jakich procesy rekrutacji i selekcji są przygotowywane i realizowane, stymulujące bądź hamujące twórczość.

Celem badań było zidentyfikowanie specyfiki procesów rekrutacji i selekcji artystów w organizacjach artystycznych w kontekście wymienionych czterech aspektów twórczości organizacyjnej.

Autorka przeprowadziła badania ankietowe, w których udział wzięło 143 artystów oraz wywiady biograficzne z dziewięcioma przedstawicielami różnych profesji artystycznych.

W rezultacie zrealizowanych studiów literaturowych i przeprowadzonych badań empirycznych, udzielono odpowiedzi na pytania badawcze: kim są realizatorzy funkcji pozyskiwania artystów w organizacjach artystycznych i jakie są ich doświadczenia zawodowe, skąd czerpią pomysły i inspiracje do przygotowywania i realizacji rekrutacji i selekcji artystów, w jaki sposób przebiegają te procesy oraz czy posiadają walory nowości i wartościowości oraz co stymuluje, a co hamuje twórczość organizacyjną w procesach rekrutacji i selekcji.

Choć niemożliwy jest transfer specyficznych – często niekonwencjonalnych – technik rekrutacji i selekcji ze sfery sztuki do sfery biznesu, to pewne atrybuty twórczości organizacyjnej procesów rekrutacji i selekcji stanowią uniwersalny kanon.

Rezultaty badań mogą więc być zarówno źródłem cennych wskazówek dla pracowników sektora kultury, jak i ciekawą egzemplifikacją dla menedżerów innego typu organizacji.

Rezultaty prac badawczych opublikowano

Mizera-Pęczek P. (2020), Rekrutacja i selekcja artystów w kontekście twórczości organizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ISBN 978-83-8142-937-5
Mizera-Pęczek P. (2018), Specyfika organizowania castingu w procesie selekcji artystów, „Studia i Prace WNEiZ US” (2450-7733), nr 52/3, s. 101-110