- Uniwersytet Łódzki
- Wydział Zarządzania
- Strefa pracownika
- Stopnie naukowe i tytuł - informacje ogólne
Procedura po 1 X 2019 R. - tryb dla Absolwentów Szkoły Doktorskiej
Akty prawne
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
- Regulamin określający szczegółowy tryb postępowania w sprawie nadania stopnia doktora i doktora habilitowanego w Uniwersytecie Łódzkim - obowiązuje od 1.10.2025 r.
- Załączniki do Regulaminu:
- zał. 1 - Wykaz certyfikatów
- zał. 2 - Oświadczenie - wkład współautora
- zał. 3 - Oświadczenie autora dotyczące zdeponowania rozprawy w Repozytorium
- zał. 5 - Wniosek o wszczęcie postępowania doktorskiego
- zał. 6 - Kwestionariusz osobowy
- zał. 11 - Rodo
- zał. 13 - Oświadczenie promotora
- zał. 14 - Oświadczenie o rozprawie doktorskiej
- zał. 15 - Wniosek o nadanie klauzuli poufności
- zał. 16 - Oświadczenie o zachowaniu poufności
- zał. 17 - Oświadczenie o niekaralności
- Zarządzenie Rektora nr 23 z dnia 16.12.2014 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania przez Bibliotekę Uniwersytetu Łódzkiego rozpraw doktorskich dopuszczonych do publicznej obrony w Uniwersytecie Łódzkim
- Zarządzenie Rektora nr 76 z dnia 12.02.2020 r. w sprawie: zmiany zarządzenia nr 23 Rektora UŁ z dnia 16.12.2014 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania przez Bibliotekę Uniwersytetu Łódzkiego rozpraw doktorskich dopuszczonych do publicznej obrony w Uniwersytecie Łódzkim
- Zarządzenie nr 209 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 24.09.2025 r. w sprawie: zasad finansowania na Uniwersytecie Łódzkim kosztów postępowań w sprawie nadania stopnia doktora, stopnia doktora habilitowanego oraz tytułu profesora
- Zarządzenie nr 73 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 12.02.2020 r. w sprawie: określenia wzorów dyplomów doktorskich i habilitacyjnych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki osobom, którym nadano od dnia 1 października 2019 r. stopień doktora lub doktora habilitowanego
- Zarządzenie nr 143 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 9.08.2023 r. w sprawie: zmiany zarządzenia nr 73 Rektora UŁ z dnia 12.02.2020 r. w sprawie określenia wzorów dyplomów doktorskich i habilitacyjnych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki osobom, którym nadano od dnia 1 października 2019 r. stopień doktora lub doktora habilitowanego
- Komunikat nr 2/2023 Przewodniczącego Komisji Uniwersytetu Łódzkiego ds. stopni naukowych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości w sprawie wytycznych do przygotowania rozprawy doktorskiej w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 13.06.2023r.
- Uchwała nr 39/N/2025 Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości z 10 lutego 2025 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania wyróżnień rozprawom doktorskim
Czynności w postępowaniu o nadanie stopnia naukowego doktora - tryb dla absolwentów szkoły doktorskiej
- Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora składa co najmniej 14 dni przed posiedzeniem Komisji UŁ do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (zał. 5 do Regulaminu)
- Do wniosku należy dołączyć:
zaświadczenie o ukończeniu szkoły doktorskiej, które stanowi potwierdzenie osiągnięcia efektów uczenia się na poziomie 8 PRK (wraz z kopią opinii promotora wyznaczonego przez szkołę doktorską - poświadczona za zgodność z oryginałem przez pracownika SDNS),
kopię decyzji o wyznaczeniu promotora/promotora pomocniczego w Szkole Doktorskiej - poświadczona za zgodność z oryginałem przez pracownika SDNS,
kopia raportu ogólnego z badania antyplagiatowego ww. rozprawy doktorskiej (z wykorzystaniem JSA) złożonego w Szkole Doktorskiej (poświadczona za zgodność z oryginałem przez pracownika SDNS),
oświadczenie potwierdzające tożsamość rozprawy doktorskiej złożonej na zakończenie kształcenia w szkole doktorskiej (zał. 14 do Regulaminu),
oświadczenie promotora/promotora pomocniczego, którzy pełnili te funkcje na etapie kształcenia doktoranta w szkole doktorskiej o dalszym pełnieniu tej funkcji podczas postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (zał. 13 do Regulaminu),
1 egzemplarz rozprawy doktorskiej wraz ze streszczeniem we właściwym języku oraz z zapisem na elektronicznym nośniku danych (pendrive) w formie pdf podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym (wersją elektroniczną rozprawy wraz ze streszczeniem należy przesłać na adres nauka.wz@uni.lodz.pl),
streszczenie w języku angielskim, a jeśli rozprawa doktorska przygotowana jest w języku obcym również streszczenie w języku polskim wraz z jego wersją elektroniczną, którą należy przesłać na adres nauka.wz@uni.lodz.pl,
opinię (wzór 1) promotora w postępowaniu doktorskim dotycząca rozprawy doktorskiej i proponowanych recenzentów,
certyfikat (zał. 1 do Regulaminu) z nowożytnego języka obcego, lub dyplom ukończenia studiów poświadczający znajomość tego języka na poziomie biegłości językowej, co najmniej B2. Jeśli osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora nie posiada certyfikatu lub dyplomu ukończenia studiów zobowiązana jest wystąpić z wnioskiem (wzór 2) do Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości z prośbą o powołanie komisji egzaminacyjnej z nowożytnego języka obcego,
- odpis lub kserokopię (poświadczoną za zgodność z oryginałem przez podmiot wydający dokument) dyplomu potwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego lub dyplomu, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2 ustawy, dającego prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała,
kwestionariusz osobowy - zał. 6 do Regulaminu,
oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną RODO - zał. 11 do Regulaminu,
informację o dorobku naukowym obejmującym autorstwo/współautorstwo (zgodnie z przepisami określonymi w art. 186 ust. 1 pkt. 3 Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce) - wzór 3
1 artykułu naukowego opublikowanego w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b (lista czasopism) lub
1 monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a, albo rozdziału w takiej monografii (lista wydawnictw)
Osoba, która wcześniej ubiegała się o nadanie stopnia doktora dołącza do wniosku informację o przebiegu przewodu doktorskiego albo postępowania w sprawie nadania stopnia doktora z podmiotu, w którym były one przeprowadzone.
3. Komisja UŁ do spraw stopni naukowych wyznacza trzech recenzentów spośród osób niebędących pracownikami podmiotu doktoryzującego oraz uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego oraz instytutu międzynarodowego, których pracownikiem jest osoba ubiegająca się o stopień doktora.
4. Recenzentów rozprawy rekomenduje Komisji UŁ kolegium dziekańskie, dokonując wyboru trzech z proponowanych przez promotora rozprawy pięciu kandydatów.
5. Recenzenci sporządzają recenzję rozprawy doktorskiej w terminie 2 miesięcy od dnia jej doręczenia.
W przypadku wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w terminie późniejszym niż 2 lata od momentu zakończenia kształcenia w szkole doktorskiej Komisja UŁ może przeprowadzić egzaminy doktorskie potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się na poziomie 8 PRK, jeśli uzna, że doszło do istotnej zmiany wiedzy naukowej w obrębie dyscypliny reprezentowanej przez absolwenta szkoły doktorskiej, a w szczególności tematyki rozprawy doktorskiej.
W przypadku, gdy do przygotowania rozprawy doktorskiej autor rozprawy doktorskiej wykorzystał lub będzie wykorzystywał informacje poufne stanowiące tajemnicę prawnie chronioną, zobowiązany jest on do wystąpienia z pisemnym, umotywowanym wnioskiem do przewodniczącego właściwej Komisji UŁ ds. stopni naukowych o objęcie rozprawy doktorskiej klauzulą poufności zawierającym opinię promotora rozprawy doktorskiej, a także, w uzasadnionych przypadkach, opinię osoby reprezentującej podmiot/przedsiębiorstwo wnoszące o nadanie klauzuli poufności rozprawie - zał. 15 do Regulaminu.
Każda z osób biorących udział w procesie przygotowania rozprawy doktorskiej, w tym w procedurze nadawania stopnia doktora i mająca dostęp do informacji poufnych, w tym pracownicy administracyjni, zobowiązana jest podpisać oświadczenie o zachowaniu poufności - zał. 16 do Regulaminu.
1. Do obrony rozprawy doktorskiej może być dopuszczona osoba, która uzyskała pozytywne recenzje od co najmniej 2 recenzentów oraz spełniła wymagania, o których mowa w art. 186 ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce.
2. Po uzyskaniu pozytywnych recenzji (od co najmniej dwóch recenzentów) doktorant dostarcza do Działu Nauki autoreferat w wersji elektronicznej.
3. Nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem obrony, sekretarz administracyjny udostępnia w BIP UŁ rozprawę doktorską będącą pracą pisemną wraz z jej streszczeniem we właściwym języku albo opis rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną oraz recenzje.
4. W przypadku rozprawy doktorskiej, której przedmiot jest objęty tajemnicą prawnie chronioną i z tego tytułu nadano jej klauzulę poufności, udostępnia się tylko recenzje z wyłączeniem treści objętych tą tajemnicą. Recenzje z wyłączeniem treści objętych klauzulą poufności przekazuje sekretarzowi administracyjnemu promotor.
5. Po zapoznaniu sią z aktami sprawy, w szczególności z rozprawą doktorską oraz recenzjami, Komisja UŁ do spraw stopni naukowych wydaje postanowienie w sprawie dopuszczenia do publicznej obrony rozprawy doktorskiej, powołując jednocześnie komisję doktorską oraz wyznaczając termin obrony.
6. Nie później niż 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora zobowiązana jest do:
- zdeponowania w Repozytorium UŁ elektronicznej wersji rozprawy doktorskiej w formacie pdf ze streszczeniem we właściwym języku, recenzjami i oświadczeniem (zał. 3 do Regulaminu) oraz dokonania jej właściwego opisu (https://repozytorium.uni.lodz.pl),
- złożenia do sekretarza administracyjnego podpisanego oświadczenia w sprawie udostępnienia rozprawy doktorskiej zdeponowanej w Repozytorium UŁ celem archiwizacji - zał. 3 do Regulaminu.
Obowiązek zdeponowania w Repozytorium UŁ elektronicznej wersji rozprawy doktorskiej w formacie pdf ze streszczeniem we właściwym języku, dokonania jej właściwego opisu nie dotyczy rozprawy doktorskiej objętej klauzulą poufności.
7. Sekretarz administracyjny nie później niż 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony udostępnia w BIP UŁ informację o terminie, miejscu i sposobie jej przeprowadzenia oraz, w przypadku rozprawy doktorskiej objętej klauzulą poufności, informację o niejawnym charakterze obrony.
W przypadku niedopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej albo wydania decyzji o odmowie nadania stopnia doktora, ta sama rozprawa nie może być podstawą do ponownego ubiegania się o nadanie stopnia doktora.
1. Obrona odbywa się na posiedzeniu komisji doktorskiej i ma charakter publiczny.
2. Obrona rozprawy doktorskiej objętej klauzulą poufności ma charakter niejawny.
3. W posiedzeniu bierze udział co najmniej jeden recenzent.
4. W posiedzeniu komisji doktorskiej mogą uczestniczyć, bez prawa udziału w głosowaniach, promotor oraz promotor pomocniczy.
5. Komisja doktorska może wystąpić do Komisji UŁ z wnioskiem o wyróżnienie rozprawy doktorskiej. Kryteria, które powinna spełniać wyróżniona rozprawa określa komisja w drodze uchwały obowiązującej na czas trwania swojej kadencji – patrz Uchwała nr 39/N/2025 Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości z 10 lutego 2025 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania wyróżnień rozprawom doktorskim.
6. Po zakończeniu obrony, na posiedzeniu niejawnym, komisja doktorska wydaje postanowienie w sprawie przyjęcia/odmowy przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej.
7. W przeciągu 7 dni protokół z obrony wraz z postanowieniem jest przekazywany do Komisji UŁ do spraw stopni naukowych.
1. Komisja UŁ do spraw stopni naukowych podejmuje decyzję w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora.
2. Komisja UŁ do spraw stopni naukowych na wniosek Komisji doktorskiej może podjąć postanowienie o wyróżnieniu rozprawy doktorskiej.
1. Osoba, która uzyskała stopień naukowy doktora zobowiązana jest w ciągu tygodnia od nadania dostarczyć do Działu Nauki:
- ksero dowodu wpłaty za wydanie oryginału dyplomu doktora wraz z odpisem w języku polskim (60 zł - za odpis w języku polskim) lub wydrukowane potwierdzenie z Internetu o dokonaniu wpłaty na nr konta Uniwersytetu Łódzkiego:
Pekao S.A. II/O Łódź 86 1240 3028 1111 0000 2822 2488 z dopiskiem opłata za dyplom doktora - Wydział Zarządzania UŁ;
- osoby zainteresowane odpisem dyplomu w języku angielskim składają w Dziale Nauki (pokój 8) podanie skierowane do Centrum Ewaluacji i Rozwoju Dyscyplin UŁ z przetłumaczonym tytułem rozprawy wraz z kopią opłaty (nr konta jak powyżej) za wydanie dodatkowego odpisu (80 zł).
2. Osoba, która uzyskała stopień naukowy doktora zobowiązana jest w ciągu miesiąca od dnia nadania:
- dostarczyć do Działu Nauki wydrukowaną i podpisaną SYNABĘ
- wysłać wersję elektroniczną SYNABY za pomocą poczty elektronicznej do OPI PIB na adres: synaba@opi.org.pl
- program do wypełnienia SYNABY - https://nauka-polska.pl/
Dział Nauki
Wydział Zarządzania UŁ
ul. Matejki 22/26
90-237 Łódź
pok. 8
Tel. 42 635 62 14
E-mail: nauka.wz@uni.lodz.pl
