Specjalista do spraw kadr

Podstawowe informacje:

Specjalista do spraw kadr jest odpowiedzialny za realizację polityki kadrowej przedsiębiorstwa.

 

Zadania i charakter pracy:

Do zadań specjalisty do spraw kadr należy prowadzenie dokumentacji kadrowej, obsługa procesów związanych z zatrudnianiem oraz rozwiązywaniem umów o pracę, ewidencja czasu pracy, kontrola uprawnień pracowniczych niezbędnych do wykonywania zawodów wymagających specjalnych uprawnień, certyfikatów itp. Specjalista do spraw kadr opracowuje i aktualizuje informacje o potrzebach kadrowych jednostki oraz rekrutuje i selekcjonuje kandydatów do pracy. Prowadzi akta osobowe zgodnie z wymaganiami prawa pracy, kontroluje aktualność obowiązkowych badań lekarskich. Uczestniczy w opracowywaniu regulaminów i procedur związanych z zatrudnieniem, prowadzi sprawy związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.

Stanowisko specjalisty do spraw kadr występuje zarówno w jednostkach sektora prywatnego, jak i państwowego: w przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych, usługowych, administracji publicznej, w firmach zajmujących się doradztwem personalnym. Typowymi dla tego zawodu są stanowiska pracy z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi.

Wymogi i potrzebne predyspozycje:

Do podjęcia pracy w zawodzie specjalisty do spraw kadr niezbędne jest wykształcenie wyższe uzyskane najlepiej na kierunkach: ekonomia, socjologia, zarządzanie lub wykształcenie wyższe z innych dyscyplin naukowych. Wymagana jest bardzo dobra znajomość przepisów prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz zagadnień związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Specjalista do spraw kadr musi posiadać umiejętności interpersonalne i komunikacyjne. Pożądane są takie cechy, jak: zaangażowanie, skuteczność działania, odporność na stres, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność i empatia. Ciągły kontakt z innymi pracownikami sprawia, że cechami niezbędnymi na tym stanowisku są: otwartość, wysoka kultura osobista, łatwość nawiązywania kontaktów. Praca specjalisty do spraw kadr wymaga precyzji i terminowości we wdrażaniu i egzekwowaniu przepisów prawa. Osoba pracująca na tym stanowisku powinna mieć zwyczaj poszukiwania informacji, studiowania i interpretowania przepisów.

Opracowano na podstawie: Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych, Specjalista do spraw Kadr, [8.10.2016]