Warsztaty na temat inwestycji wpływu (impact investing) - relacja

Warsztaty poświęcone inwestycjom wpływu (impact investing) odbyły się 3 stycznia br. w ramach projektu projektu RiEcoLab na Wydziale Zarządzania UŁ. Procesy badawcze i innowacyjne prowadzone na uczelniach wyższych nie pozostają bez wpływu na otoczenie – nie tylko na gospodarkę, ale także na społeczeństwo i środowisko naturalne. Inwestycje oparte o impact investing to inwestycje, których celem jest uzyskanie pozytywnego, wymiernego wpływu społecznego lub środowiskowego przy uzyskaniu finansowego zwrotu.

Grupa osób i dwoje prowadzących na sali wykładowejUczestnicy i prowadzący podczas warsztatów projektu RiEcoLab.

Warsztaty dla zespołów badawczych

Spotkanie to było już kolejną aktywnością warsztatową w ramach projektu. Podobnie jak 20 grudnia 2022 roku, także i teraz w warsztatach wzięły udział zespoły badawcze realizujące w Uniwersytecie Łódzkim projekty naukowo-badawcze, jak również przedstawiciele władz uczelni – Wydziału Zarządzania UŁ i Wydziału Matematyki i Informatyki UŁ, jak i przedstawiciele ośrodków innowacji regionu łódzkiego, a także regionalnych organizacji publicznych, w tym Rady Menedżerów Publicznych działającej przy Wydziale Zarządzania UŁ.

Zaproszone zespoły naukowe prowadzą badania dotyczące m.in. innowacyjnego przemysłu medycznego, farmaceutyków i kosmetyków; IT i projektowania spersonalizowanego, zrównoważonego rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego. Profil badawczy realizowanych projektów wpisuje się w inteligentne specjalizacje regionu łódzkiego określone w regionalnej strategii innowacji.

Szanse wpływu projektów innowacyjnych

Celem warsztatów była między innymi odpowiedź na pytanie, jak identyfikować wpływ badań B+R w różnych obszarach oraz jak dokonywać pomiaru tego wpływu. Uczestnicy warsztatów byli zgodni co do tego, że celem komercjalizacji wyników prac badawczych nie jest wyłącznie osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego. Zgodnie z misją współczesnych uczelni wyższych procesy innowacyjne mają szansę wywierać wpływ zarówno na społeczeństwo jak i środowisko, a pomiar tego wpływu jest elementem sprawnego zarządzania.

Spotkanie udowodniło, że wpływ taki jest wywierany, a odpowiednie działania upowszechniające wyniki prac badawczych mają szansę na uzyskanie trwałych pozytywnych zmian społecznych czy środowiskowych. Jako przykłady można podać zmiany polegające na poprawie włączenia społecznego osób z niepełnosprawnościami, poprawę integracji społecznej, poprawę stanu zdrowia ludności przez promocję właściwych nawyków żywieniowych, kształtowanie strategii rozwoju jednostek terytorialnych uwzględniających dokonania naukowe i perspektywę naukową i wiele innych.

Grupa osób w sali ćwiczeniowejZajęcia warsztatowe w ramach projektu RiEcoLab.

Określić wpływ już na etapie planowania badań

Efektem warsztatów jest także konsensus co do konieczności określania zamierzonego wpływu społecznego i środowiskowego już na etapie planowania badań. Wymaga to jednakże pewnych zmian świadomościowych czy niekiedy formalno-prawnych, a to z kolei może nastąpić przy szerszym dialogu interesariuszy procesów B+R na temat odpowiedzialności uczelni wobec otoczenia. W środowisku naukowym są już obecne trendy myślenia w takim kierunku, wymagają one jednak systematyzacji i włączenia w ramy strategiczne i operacyjne jednostek naukowych. Jak stwierdzono, niezbędne są także działania pozwalające na systematyczne monitorowanie w zakresie potrzeb społecznych i środowiskowych przy wykorzystaniu mechanizmów sieciujących i partycypacji różnych interesariuszy – zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych.

Warsztaty prowadził zespół projektu RiEcoLab: dr hab. T. Bartosz Kalinowski, prof. UŁ, dr hab. Paweł Głodek, prof. UŁ, dr Magdalena Wiśniewska, dr Małgorzata Żak-Skwierczyńska, mgr Daria Zawalska.

Warsztat nie jest jedyną aktywnością w ramach projektu RiEcoLab, którego podbudowę stanowi przekonanie, że odpowiedzialność za naszą przyszłość jest dzielona przez wszystkie osoby i instytucje dotknięte i zaangażowane w badania i innowacje. Zapraszamy społeczność Uniwersytetu Łódzkiego do uczestnictwa w szkoleniach z zakresu odpowiedzialnych badań i innowacji.

Fotorelacja na stronie Warsztaty RiEcoLab | Flickr

Źródło: Projekt RiEcoLab
Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ