Świat mentoringu w erze cyfrowej. Prezentacja raportu

Z najnowszego raportu Mentiway, w którym partnerem merytorycznym było Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją działające przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że choć w procesach rozwojowych mentoring to metoda nadal relatywnie mało popularna, to duży odsetek firm chciałby go wdrożyć.

Obecnie z mentoringu w formie ad-hoc (niezorganizowanej) korzysta 17% ankietowanych, zaś wykorzystywanie zorganizowanych programów mentoringowych deklaruje 11%.  Tymczasem 44% ankietowanych jest zainteresowana wdrożeniem. Co więcej, mentoring jest postrzegany jako skuteczna forma rozwoju mająca wpływ na rozwój kadr - wśród firm, które zadeklarowały, że mają obecnie wdrożony mentoring w organizacji, aż 88% ocenia jego wpływ na rozwój kadr wysoko lub zdecydowanie wysoko.

Marzenie o posiadaniu mentora sięga greckich legend i mitów. Samo pojęcie mentor pochodzi od przyjaciela Odyseusza – Mentora, który pod nieobecność tego pierwszego miał opiekować się jego rodziną. Taka opieka i przepływ doświadczeń stały się podstawą współczesnego mentoringu, który jest coraz chętniej wykorzystywany w biznesie. Świat mentoringu stale się rozwija - ostatnia dekada to dynamiczny wzrost zainteresowania technologią i wykorzystywania jej w procesach mentoringowych. Chcąc przyjrzeć się uważnie kondycji polskiego rynku mentoringu i roli technologii w tym procesie, zrozumieć, jak ta metoda rozwoju jest postrzegana, prześledzić różnice w podejściu różnych organizacji do jej wykorzystania oraz odpowiedzieć na pytanie, na jaką skalę i w jakim zakresie jest ona realizowana, przygotowaliśmy badanie i stworzyliśmy raport o mentoringu w Polsce i nowych technologiach w rozwoju pracowników.

Badanie w formie ankiety panelowej zostało przeprowadzone w czerwcu 2023 roku na 150 reprezentantach i reprezentantkach branży HR zatrudnionych w Polsce. Za realizację badania odpowiedzialna była firma Biostat, posiadająca siedemnastoletnie doświadczenie w prowadzeniu badań na polskim rynku. Wsparcia metodycznego dostarczyło Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją, które działa przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. 

Prowadzenie mentoringu w organizacji wiąże się z realizacją procesu, którego czasochłonność i poziom skomplikowania zależy od m.in. od liczby jego uczestników, czy wiedzy i doświadczenia organizatorów związanych z realizacją podobnych przedsięwzięć. Technologie mogą ułatwiać organizację takiego procesu. Nie dziwi więc, że zaledwie 6% badanych nie zadeklarowało, że procesy mentoringowe wspierane są technologicznie. Na uwagę zasługuje fakt, że ponad 50% ankietowanych do prowadzenia mentoringu wykorzystuje istniejące systemy HR. Z przeprowadzonych wywiadów wynika jednak, że systemy te nie były projektowane z myślą o procesach mentoringowych, najczęściej są do nich dostosowywane, a przez to nie spełniają wszystkich potrzeb organizatorów  mentoringu w organizacji - choćby pod kątem motywacji uczestników, statystyk takiego procesu, czy wsparcia w postaci technik i narzędzi coachingowych/mentoringowych ułatwiających realizację poszczególnych spotkań. 

- Uważam, że na popularności będą zyskiwały rozwiązania wyspecjalizowane i tworzone z myślą o mentoringu. Wsparcie realizacji programu mentoringowego przez zaprojektowane specjalnie do tego celu narzędzia już dziś deklaruje 35% badanych – mówi Tomasz Sąsiadek, Co-Founder Mentiway.

Raport o mentoringu w Polsce i nowych technologiach w rozwoju pracowników pokazuje, że istotnym problemem w szerszej adaptacji podobnych rozwiązań może być niepewność, czasem strach oraz, jak wskazują respondenci badania, brak wiedzy i umiejętności technicznych pracowników -  wskazało na to 30 % osób. Obawy te, wraz z ograniczonymi budżetami, mogą stać się istotnymi hamulcami dla ambitnych projektów związanych z nowymi technologiami w HR. Wartym zrozumienia są także granice i oczekiwania samych pracowników i pracownic działów HR w zakresie roli technologii we wspieraniu kariery osób zatrudnionych. Raport o mentoringu w Polsce i nowych technologiach w rozwoju pracowników sugeruje istnienie potrzeb wykorzystania technologii do rekrutacji mentorów i mentorek (28%), ustalenia planu spotkań mentoringowych (27%), połączenia w pary mentorów/mentorek i mentee (25%).


- Potrzeby te już obecnie adresuje współczesny rynek, który adaptuje algorytmy w procesach parowania i planowania pracy pomiędzy parami mentor/mentorka a mentee. Sugeruje to, że potrzeby rynku HR są sprawnie rozpoznawane przez dynamicznie rozwijające się start-upy. Wyzwaniem staje się natomiast zwiększanie świadomości na temat dostępnych rozwiązań i pokazanie ich aplikacyjności – komentuje dr Artur Modliński, kierownik Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją. 

 

Raport do pobrania na stronie: https://mentiway.com/raport-mentoring-w-polsce/ 

 

Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ