Dojrzałość cyfrowa małych i średnich przedsiębiorstw – raport naukowca UŁ

Przeprowadzone badanie miało na celu zweryfikowanie poziomu gotowości do wdrażania nowych technologii cyfrowych w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP). Prezentowany raport to efekt pracy Ministerstwa Cyfryzacji i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, przy wsparciu ekspertów Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji oraz dr Dominiki Kaczorowskiej-Spychalskiej z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Przedmiotem działania opisanego w raporcie było przeprowadzenie badania rynku w zakresie gotowości wdrożenia, poziomu wiedzy i wykorzystania nowych technologii cyfrowych (sztucznej inteligencji – dalej AI, Internetu rzeczy – dalej IoT, oraz usług świadczonych jako e-usługi) w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce. Badanie zostało zainicjowane w październiku 2022 roku i zakończone w marcu 2023 roku (sama ankietyzacja MŚP odbywała się na przełomie lutego i marca 2023 roku).

Głównym celem badania było określenie poziomu dojrzałości cyfrowej polskich MŚP. Z kolei cele szczegółowe ukierunkowane były na określenie obecnego stanu wiedzy, barier i oceny poziomu przygotowania do transformacji cyfrowej tej grupy przedsiębiorstw oraz rozpoznaniu kierunków dalszego rozwoju tego sektora w zakresie cyfrowych technologii przełomowych, takich jak IoT czy sztuczna inteligencja.

Nieocenione okazało się również wsparcie Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji i Liderki Podgrupy ds. Badań, innowacyjności i wdrożeń – dr Dominiki Kaczorowskiej-Spychalskiej:

Raport, który oddajemy w Państwa ręce nie wyczerpuje podjętej przez nas problematyki badań i ekspertyz, co wynika zarówno z dużej różnorodności zagadnień opisujących poziom otwartości i gotowości Spółek Skarbu Państwa na nowe technologie cyfrowe, jak i ogromnej dynamiki zmian, jakie w tym zakresie zachodzą. Niewątpliwie jednak stanowi on istotny element w toczącej się dyskusji nad drogą polskiej gospodarki ku ramom globalnej rywalizacji w cyfrowym świecie. Mamy nadzieję, że stanie się on także inspiracją do dalszych studiów i analiz nad rolą technologii cyfrowych w tym sektorze rynku.

Z badania wynika m.in., że inwestycje w obszary związane z technologiami cyfrowymi są powszechne wśród polskich firm z sektora MŚP, jednak zakupy w tym zakresie ograniczają się do nabywania podstawowego wyposażenia pomocnego w realizacji codziennych zadań.

Korzystanie ze sztucznej inteligencji nie jest rozpowszechnione w sektorze MŚP – stosuje ją zaledwie 5,6% firm, a jej wdrożenie planuje w perspektywie 3 lat zaledwie co dziesiąta firma.

Polski sektor MŚP korzysta natomiast powszechnie z e-usług, co deklaruje aż 67% firm, a kolejnych 7,6% planuje wykorzystywanie ich w firmie w perspektywie 3 lat. Najczęściej e-usługi wykorzystywane są do komunikacji pomiędzy daną firmą a urzędami oraz firmą a jej klientami zewnętrznymi.

Głównymi barierami ograniczającymi wdrożenie rozwiązań cyfrowych w sektorze MŚP jest brak zdiagnozowanej potrzeby w tym zakresie oraz kwestie finansowe.

Materiał: gov.pl
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR UŁ 

 

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.